Download Kitab

Tarikh Tasyri Sejarah Pembentukan Hukum Islam

Ahmad AlfajriTarikh Tasyri Sejarah Pembentukan Hukum Islam

Tarikh Tasyri Sejarah Pembentukan Hukum Islam
Tarikh Tasyri Sejarah Pembentukan Hukum Islam

Memahami agama Islam secara utuh, bukan hanya dengan cara mempelajari ajaran-ajarannya atau hukum-hukum yang terkandung di dalamnya, tetapi juga harus memahami dengan benar bagaimana proses sebuah hukum tersebut dibentuk.

Memahami dan mengenal latar belakang proses terciptanya sebuah hukum, adalah sebuah langkah awal untuk dapat menerapkan secara lebih objektif atas segala problematika hukum baru.

Kitab referensi yang digunakan dalam dunia akademik untuk memahami proses terbentuknya sebuah hukum adalah Kitab Ushul Fiqh dan juga Kitab Tarikh Tasyri’ (sejarah Terbentuknya Sebuah Hukum Syari’ah).

Memahami Istilah Tarikh Tasyri’

Sebelum memahami tentang definisi Tarikh Tasyri’, ada baiknya dipahami dulu tentang Tarikh Tasyri’ secara bahasa.

Tarikh Tasyri’ terdiri atas dua suku kata yaitu Tarikh yang bermakna sejarah dan Tasyri’ yang bermakna ketetapan hukum.

Jadi, secara sederhana dapat diartikan sebagai kitab sejarah yang mengulas proses kelahiran, keterbentukan dan ketetapan hukum.

Adapun istilah tasyri menurut Abdul Wahab khalaf yaitu pembentukan hukum undang-undang untuk mengetahui hukum-hukum sebuah peristiwa dan perbuatan seorang mukallaf.

Jadi, kitab Tarikh tasyri adalah kitab yang berisi pembahasan tentang sejarah terbentuknya perundang-undangan dalam rangka mengatur kehidupan manusia serta keputusan hukum pada masa lalu yang tersusun secara kronologis dan sistematis.

Dalam dunia akademisi, Tarikh tasyri dipahami sebagai sebuah cabang keilmuan yang membahas tentang keadaan fiqih Islam di era Rasulullah dan di era sesudahnya.

Pada era tersebut adalah awal mula pembentukan hukum yang dapat berfungsi untuk menjelaskan hukum terutama tentang hukum-hukum yang datang secara tiba-tiba seperti nasakh, takhsis dan lain sebagainya.

Selain itu, Tarikh Tasyri’ juga berisi tentang pembahasan para fuqaha dan mujtahid secara metodologis. Dan juga berisi hasil karya para mujtahid dalam menyikapi keputusan hukum tersebut.

Baca Juga :  Mengenal Kitab al-Majmu' Syarah Muhazzab Imam Nawawi

Salah satu buku Tarikh tasyri yang sering dijadikan sebagai referensi dalam dunia akademisi untuk melahirkan karya ilmiah adalah buku dari Tarikh Tasyri; sejarah pembentukan hukum Islam karya Dr. Yayan Sopyan.

Download kitab Tarikh Tasyri

Judul : Tarikh Tasyri’, Sejarah Pembentukan Hukum Islam
Penulis : Dr. Yayan Sopyan, S.H., M.A., M.H.
Penerbit : –
Cetakan : 1
Tahun : –
Jilid : 1 Juzuk
Halaman : 203
PDF : File
Ukuran : 3 MB

Dowload Disini

Lihat Semuanya

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *

Back to top button
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker